سئو خارجی Off-Page SEO
همه سئو به آنچه درون سایت اتفاق می افتد ختم نمی شود. در واقع، بخش بزرگی از استراتژی سئو شما باید شامل عوامل خارج از صفحه که همان سئو خارجی است، باشد. اما آنها چه عواملی هستند؟
کمتر صاحب کسب و کاری است که با سئو آشنا نباشد و دغدغه بهبود سئو خود را نداشته باشد، اما دقیقا سئو چیست؟ سئو به مجموعه ای از تکنیک ها اطلاق می شود که در داخل و خارج از سایت پیاده سازی میشوند تا رتبه یک سایت به ازای یک یا چند کلمه کلیدی در گوگل و سایر موتورهای جستجو ارتقا پیدا کند. از میان انواع سئو، سئو خارجی از جمله مهم ترین روش های بهبود سئو است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. همانطور که می دانید روش های مختلفی برای بهبود سئو سایت شما وجود دارید. مجموعه اقدامات و تکنیک هایی که می توانید خارج از سایت خود برای بهبود سئو و بهینه سازی جایگاه سایتتان در جستجوی موتور گوگل انجام دهید، سئو خارجی گویند. در واقع برای بهبود سئو لازم است تا لینک به سایت شما افزایش یابد و سایت شما توسط دیگر سایت ها معرفی، تایید و تبلیغ شود. این نوع سئو را می توان محبوبیت ، اعتبار و اعتماد به سایت شما در فضای مجازی دانست. زمانی لینک به سایت شما افزایش می یابد و سئو شما بهینه سازی می شود که محتوای شما مورد پسند کاربران و دیگر سایت ها قرار گرفته و در واقع توسط آن ها تایید شود.
سئو خارجی چیست؟
سئوی خارج از صفحه شامل تمام اقداماتی است که برای تأثیرگذاری بر رتبه موتور جستجوی خود انجام می دهید که خارج از وب سایت شما هستند. این می تواند شامل ساخت بک لینک، فعال بودن در رسانه های اجتماعی و وبلاگ نویسی مهمان باشد. موتورهای جستجو هنگام تعیین رتبه یک صفحه، فاکتورهای زیادی را می سنجند. در حالی که برخی از عوامل بر اساس محتوا و عملکرد وب سایت هستند، گوگل نیز درک خود را از وب سایت شما از طریق منابع خارج از دامنه شما جمع آوری می کند. به همین دلیل سئو خارجی بسیار ارزشمند است.
به عنوان مثال، لینک بیلدینگ، یک استراتژی موثر سئو خارجی و یکی از عوامل رتبه بندی برتر است. دلیل آن این است که گوگل بر اساس PageRank ساخته شده است، الگوریتمی که به بک لینک های صفحه از نظر کمیت و کیفیت نگاه می کند. یک استراتژی سئوی خارجی از تلاشهای وبسایت شما (یعنی سئوی داخلی) پشتیبانی میکند و برای افزودن اعتبار، ارتباط و اعتماد (E-A-T) به دامنه شما کار میکند.
تفاوت بین سئو خارجی، داخلی و تکنیکال در چیست؟
تقریباً تمام تاکتیک های سئو را می توان در یکی از سه دسته زیر طبقه بندی کرد:
- سئو داخلی
- سئو خارجی
- سئو تکنیکال
اما تفاوت اینها چیست؟
خیلی ساده میتوانیم این رویکردها را به صورت زیر تعریف کنیم:
- سئوی داخلی تاکتیک هایی را پوشش می دهد که در سایت خود استفاده می کنید و به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و رتبه بندی کنند. از ایجاد محتوای عالی در سایت شما، بهینه سازی تگ های عنوان، متا تگ ها، و تگ های H گرفته تا پیوندهای داخلی، بهینه سازی تصویر و موارد دیگر، همه اینها تحت سئوی داخل صفحه قرار می گیرند.
- سئوی خارجی شامل آن دسته از تاکتیک هایی است که به فعالیت هایی مربوط می شود که خارج از وب سایت شما انجام می شود. ایجاد بک لینک اغلب به عنوان تاکتیک اصلی این بخش در نظر گرفته می شود، اما این شامل تاکتیک هایی مانند بازاریابی محتوا، رسانه های اجتماعی، ظاهر شدن در پادکست ها، ایجاد نقل قول های محلی و موارد دیگر نیز می شود.
- سئوی تکنیکال مواردی را پوشش می دهد که مستقیماً بر نمایه سازی و خزیدن سایت شما توسط موتورهای جستجو تأثیر می گذارد. برخی استدلال می کنند که این موضوع در سئوی داخلی صفحه قرار می گیرد. با این حال، به طور گسترده ای به خودی خود به عنوان یک بخش جدا در نظر گرفته می شود: بهینه سازی سرعت سایت، اسکیما، کنونیکال، hreflang و موارد دیگر همه به عنوان سئو فنی شناخته می شوند.
چرا به off-page SEO نیاز داریم؟
گوگل قبل از رتبه بندی یک صفحه از وب سایت خاص، فاکتورهای متعددی را در نظر می گیرد و سئو خارج از صفحه یکی از آنهاست. کسب رتبه فقط از طریق محتوا دشوار است. اینجا جایی است که لینک سازی شما نقش مهمی ایفا می کند. به نوعی به گوگل می گوید که دیگران در مورد سایت شما چه فکری می کنند و به همین دلیل است که داشتن بک لینک از یک وب سایت با کیفیت و مرتبط مهم می شود.
سئوی خارج از صفحه به ایجاد شناخت و اعتبار دامنه وب سایت کمک می کند. بدون آن، سایت شما به طور مداوم پایین تر از وب سایت های دیگر قرار می گیرد که در حال حاضر پیشتازی قابل توجهی دارند. در حالی که پیوندها تنها سیگنالهای خارج از صفحه نیستند که الگوریتم گوگل برای رتبهبندی یک سایت اعمال میکند، اما شاید حیاتیترین آنها باشد.
با این حال، بسیاری از تکنیک ها یا تاکتیک های سئو خارجی وجود دارد که باید آنها را تمرین کنید. این به موفقیت در بازاریابی محتوای سئوی خارج از صفحه و کمک به ساخت برند کمک می کند.
به بیان ساده، برندها برای کسب رتبه در عبارات جستجوی رقابتی به سئو خارجی نیاز دازند.
سئو خارجی شامل چه فعالیت هایی می شود؟
هیچ یک از متخصصان، اطلاع دقیقی از الگوریتم های رتبه دهی موتور جستجو گوگل ندارند. جالب تر این که این الگوریتم ها ثابت نبوده و به روز می شوند. اما بیشتر متخصصان اعتقاد دارند، سئو خارجی بیش از 50% عوامل موثر بر رتبه دهی در موتور جستجو گوگل را تشکیل می دهد. در واقع کیفیت محتوا و کاربر پسند بودن محتوای سایت شما از طریق لینک هایی که به محتوا و سایت شما می شود، توسط گوگل ارزیابی می شود.
اکنون که شما را با اصول اولیه سئو خارجی آشنا کردیم، فعالیت های مختلفی را که باید انجام دهید تا شانس خود را برای رتبه بندی خوب در SERP های گوگل افزایش دهید، توضیح خواهیم داد. در اینجا لیستی از فعالیت های مهم سئو خارج از صفحه و نحوه انجام آنها آمده است:
لینک سازی، قلب سئو خارجی
در بیشتر مواقع لینک سازی و بک لینک را قلب سئو خارجی معرفی می نمایند. لینک سازی را به سه گروه عمده تقسیم می کنند. گروه اول، لینک هایی طبیعی هستند. مشخصا برای داشتن لینک های طبیعی باید محتوای خوب و کاربرپسند تولید کنید تا به صورت طبیعی به سایت شما لینک داده شود. بازاریابی محتوایی اصلی ترین محور این نوع لینک سازی است. به دلیل اهمیت و تاثیر این نوع لینک بسیاری از متخصصان سئو تاکید می کنند که در تولید محتوا کاربران را هدف قرار دهید نه موتور گوگل را. این نوع لینک می تواند در سئو شما بیشترین تاثیر را داشته باشد.
گروه دوم، لینک هایی هستند که به صورت دستی ساخته می شوند. این لینک ها می توانند با روش های مختلفی ایجاد شوند. در صورتی که از مشاور و متخصص سئو برای بهبود سئو سایت خودکمک گرفته باشید، نحوه ساخت بک لینک دستی به شما پیشنهاد خواهد شد. استفاده از گروه مشتریان و اینفلوئنسرها یکی از روش های ایجاد لینک برای سئو خارجی است.
خرید بک لینک
گروه سوم، مجموعه ای از لینک هایی است که ممکن است از طریق رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک و … برای سایت شما ساخته شود. برای این روش لازم است حتما از متخصص و مشاور سئو سایت خود راهنمایی های لازم را بگیرید. برخی از روش های ساخت لینک ممکن است باعث افت سئو شما شوند یا حتی شما را دچار پنالتی گوگل نمایند. برخی از اقدامات شما نیز ممکن است توسط گوگل خنثی شوند و بر سئو شما بی تاثیر باشند.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای بهبود سئو خارجی
همانطور که گفته شد، در یکی از روش های سئو خارجی، شما می توانید با مجموعه ای از اقدامات لینک به سایت خود را افزایش دهید. یکی از این اقدامات بازاریابی برای سایت در شبکه های اجتماعی است. شبکه اجتماعی به دلیل کاربران پرشمار، پتانسیل بالایی برای بهبود سئو سایت شما دارند. در این روش در شبکه های اجتماعی به سایت شما اشاره شده و سایت شما به کاربران معرفی می شود و باعث ایجاد سوشیال سیگنال برای سایت شما می شود. بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز می تواند به روش های مختلفی انجام شود. یکی از رایج ترین روش ها، اینفلوئنسر مارکتینگ در بستر شبکه های اجتماعی است. اینفلوئنسر مارکتینگ روش پربازده برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی است که می تواند برای بهبود سئو خارجی مورد استفاده قرار گیرد. در این روش شما از افراد تاثیرگذار برای بازاریابی و معرفی سایت خود استفاده می کنید. شما می توانید از یک متخصص و مشاور سئو بخواهید تا روش های مختلف بازاریابی در شبکه های اجتماعی را به شما معرفی نموده و بهترین روش را برای شما انتخاب نماید.
بهبود سئو خارجی و وبلاگ نویسی به صورت مهمان
یکی از روش هایی که میتواند بک لینک سایت شما را افزایش دهد و باعث بهبود سئو شما شود، وبلاگ نویسی به صورت مهمان است. وبلاگ نویسی به صورت مهمان یکی از روش های ساده، پر بازده و رایج در بهبود سئو خارجی است. وبلاگ نویسی به صورت مهمان یکی از روش های بازاریابی محتوایی است. وبلاگ مهمان معمولا تبلیغاتی نیست. شما از پلتفرم سومی برای معرفی برند خود استفاده می کنید که به دلیل محتوای مناسب و کاربردی دارای کاربران وفاداری است. برای موفقیت در استفاده از این راهکار، لازم است تا اصولی را رعایت نمایید تا نتیجه عکس نگیرید. یکی دیگر از این روش ها ساخت شبکه وبلاگی ( PBN) است که از روش های شناخته شده و تاثیر گذار در سئو است.
روش های مختلف بهبود سئو خارجی
در گام اول لازم است تا مخاطب خود را شناسایی کنید و وب سایت های مناسب را بیابید. برای مثال اگر سایت شما فروشنده لوازم آرایشی است و مخاطب شما بانوان هستند، لازم است تا سایت مورد توجه و محبوب بانوان را شناسایی کنید. ممکن است این سایت پر طرفدار، محتوای شما را به عنوان پست مهمان نپذیرد و لازم است تا با مذاکرات لازم، موافقت آنان را جلب نمایید. اما قسمت اصلی بهبود سئو شما در ادامه رقم می خورد. در این مرحله بایستی محتوایی را در این سایت قرار دهید که جذاب باشد و در میان سایر مطالب جذاب موجود، مخاطبان بیشتری را جلب کند. در صورتی که محتوای شما جذاب و مخاطب پسند باشد، حتی ممکن است باعث بهبود سئو سایت میزبان نیز بشوید.
مجموعه اقداماتی که منجر به ارتقا جایگاه برند شما می شود
مجموعه اقدامات که جایگاه برند شما را ارتقا می دهد می تواند در سئو خارجی سایت شما تاثیرگذار باشد. با بهبود جایگاه برند شما، مراجعه به سایت شما بیشتر می شود و ممکن است لینک به سایت شما نیز افزایش یابد. بنابراین تمامی اقدامات تبلیغاتی که منجر می شود افراد بیشتری با سایت شما آشنا شوند، می تواند در سئو شما تاثیرگذار باشد. بسیاری از متخصصان کمپین های 360 درجه را برای بهبود سئو به شما معرفی می کنند. به این معنا که تبلیغات و اقدامات شما همه جانبه و با انواع روش ها در دنیای واقعی و مجازی انجام می شود.
هزینه off-page SEO
یکی از مواردی که مشاور و متخصص سئو سایت شما برای آن برنامه ریزی می کند، سئو خارجی است. سئو خارجی شما را متحمل هزینه می نماید اما یک متخصص و مشاور سئو روش هایی را بر اساس شرایط به شما پیشنهاد می نماید که به ازای کمترین هزینه، بیشترین بازده را داشته باشد.
در این نوع سئو نیز برای حصول نتیجه باید صبور باشید و عجله نکنید. تمامی برنامه ها و اقدامات شما باید به مرور زمان انجام شود و بک لینک ها به سایت شما با شیب ملایمی افزایش یابد. تبلیغات زیاد، رپورتاژ آگهی های متعدد، ساختن بک لینک ها به روش های غیر طبیعی و افزایش ناگهانی بک لینک ها ضمن ایجاد هزینه های زیاد برای شما، حتی می تواند به سئو شما آسیب های جدی وارد نماید. سئو خارجی از جمله روش های بهبود سئو است که لازم است حتما قبل از هر گونه اقدامی با متخصصان و مشاوران سئو مشورت نمایید.
مزایای سئو خارجی چیست؟
در اینجا برخی از مزایای قطعی سئو خارجی وجود دارد که باید هنگام تدوین استراتژی به خاطر داشته باشید:
افزایش رتبه سایت
سئوی خارج از صفحه می تواند به برندها کمک کند تا رتبه SERP (صفحه موتور جستجو) خود را افزایش دهند. هرچه رتبه شما بالاتر باشد، بازدید سایت شما بهتر است، نرخ کلیک شما بهتر است.
افزایش اعتبار صفحه
Page Rank با رتبه بندی SERP متفاوت است. PageRank به امتیاز عددی بین 0 تا 10 اشاره دارد که توسط گوگل بر اساس چندین معیار از جمله تجربه کلی صفحه به وب سایت شما تعلق می گیرد. کیفیت و تعداد لینک های استفاده شده نقش بسزایی دارد.
اعتماد ایجاد می کند
فاکتورهای رتبه بالای گوگل در ایجاد اعتماد بین بازدیدکنندگان و برندها بسیار موثر است. این را می توان از طریق فعالیت های سئوی خارج از صفحه به دست آورد.
چگونه می توانیم از مجازات به علت بک لینک غیر طبیعی اجتناب کنیم؟
بک لینک ها می توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد وب سایت شما تأثیر بگذارند. با این حال، این یک شمشیر دو لبه است زیرا بک لینک های غیرطبیعی می توانند جریمه هایی را از طرف گوگل دریافت کنند. ریکاوری پنالتی گوگل می تواند به یک مانع بزرگ برای وب سایت ها تبدیل شود، زیرا وجهه وب سایت را برای موتور جستجو مخدوش می کند.
گوگل معمولا برای جریمه سایت ها به آن ها اخطار نمیدهد. با این حال، چند روش وجود دارد که می تواند به وب سایت شما کمک کند تا مراقب این جریمه ها باشد و خطر پنالتی شدن را به حداقل برسانید. بیایید نگاهی به این شیوه ها بیندازیم
محتوا را برای کاربر بهینه کنید
روزهایی که تکنیک هایی مانند کیورد استافینگ مورد توجه قرار میگرفت، گذشته است. برای بهینه سازی محتوا باید قصد کاربر از سرآن کلمه را در نظر بگیرید و محتوای را بر اساس آن تولید کنید. محتوای تبلیغاتی باید به حداقل برسد و محتوای مفید باید در اولویت قرار گیرد. تا آنجا که ممکن است داده های مفید را برای موضوع تحت پوشش در محتوای خود ادغام کنید. این شما را از جریمه شدن توسط گوگل برای هر تکنیکی که موتور جستجو ممکن است غیراخلاقی بداند، در امان نگه می دارد.
مراقب انکر تکست ها باشید
وقتی تجزیه و تحلیل بک لینک کاملی انجام دادید، باید شروع به کار بر روی تنوع بخشیدن به انکر تکست های خود کنید. این بدان معناست که محتوای شما باید از عبارات مختلفی برای کلمات کلیدی، اصطلاحات متنوع و نام های تجاری استفاده کند. این عمل تضمین می کند که گوگل لینک های شما را طبیعی می بیند. استفاده از انکر تکست لنگر یکسان در چندین پست به موتور جستجو نشان می دهد که لینک های شما دستکاری یا غیر طبیعی هستند. این می تواند منجر به جریمه های موتور جستجو شود.
لینک های با کیفیت پایین را از وب سایت خود حذف کنید
همیشه مطمئن شوید که لینک های موجود در وب سایت شما از وب سایت های دارای دامنه با قدرت بالا هستند. تجزیه و تحلیل کامل بک لینک انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که لینک های با کیفیت پایین حذف شده اند و لینک های نوفالو به صورت ارگانیک در پروفایل بک لینک قرار دارند. این باعث می شود بک لینک ها برای گوگل طبیعی به نظر برسند.
در نتیجه
سئوی خارج از صفحه ممکن است در مقایسه با سئو داخلی یا سئو فنی آسان به نظر برسد، اما عوامل زیادی وجود دارند که تحت کنترل شما نیستند. مواردی مانند انتظار برای تأیید حسابهایتان در انجمنها یا سایتهای مختلف، منتشر نشدن پستها، نظرات یا ارسالهای شما به دلیل عدم رعایت الزامات سایت، و غیره میتواند به این معنا باشد که باید از نو شروع کنید. با این حال، اگر به درستی انجام شود، سئوی خارج از صفحه می تواند رتبه بندی جستجوی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
طراحی حرفه ای سایت و طراحی حرفه ای فروشگاه اینترنتی خود را به ما بسپارید . تیم طوطی نت با استفاده از تجربیات چندین ساله در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، خدمات سئو و طراحی پرتال های اختصاصی کسب و کارها و با بهره گیری از جوانان نخبه در حوزه فناوری اطلاعات ، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا بهترین نتیجه را برای کسب و کار شما رقم خواهد زد . اگر میخواهید در کسب و کار خود در ردیف اولین ها و بهترین ها قرار بگیرید و تمامی رقبای خود را از میان بردارید با ما تماس بگیرید ، هدف ما بهبود کسب و کار شما در هر شرایط اقتصادی می باشد .