سایت مپ چیست؟ چگونه نقشه سایت بسازیم و آن را برای سئو بهینه کنیم؟
خلاصه
نقشه سایت چیست؟ چرا به آن نیاز دارید؟ نحوه ساخت و بهینه سازی آن برای ثبت در گوگل را بیاموزید.
اگر به حوزه سئو سایت و وبمستری علاقه مند باشید و یا در این حوزه فعال باشید، حتما اصطلاح سایت مپ یا نقشه سایت به گوشتان خورده است. یکی از مباحث تکنیکال سئو ساخت و ثبت سایت مپ است. ما در این مقاله قصد داریم موضوعات زیر را پوشش دهیم:
- سایت مپ چیست؟
- فرمت نقشه سایت
- انواع نقشه سایت
- بهینه سازی ایندکس سایت با سایت مپ
- چک لیست کارهای لازم برای نقشه سایت
نقشه سایت چیست؟
بر اساس راهنمای گوگل تعریف سایت مپ به شرح زیر است:
یک فایل که به کمک آن می توانید صفحات ساخت خود را برای گوگل و دیگر موتورهای جست و جو لیست کنید. خزنده های گوگل این فایل را برای خزش هر چه بهتر صفحات وب سایت می خوانند.
سایت مپ برای سایت های با ویژگی های زیر اهمیت بیشتری دارد:
- دارای هزاران صفحه با ساختار عمیق است
- اغلب صفحات جدید به آن اضافه و آپدیت می شود.
- ساختار ضعیف لینک سازی داخلی دارد
مطالعه بیشتر : سئو چیست؟
چرا به سایت مپ نیاز داریم؟
گوگل با خزیدن در وب، محتوای جدیدی را کشف می کند. هنگام خزش صفحه، به لینک های داخلی و خارجی صفحه توجه می کنند. اگر URL کشف شده در ایندکس گوگل نباشد، محتویات آن را بررسی و در صورت لزوم ایندکس کنند .اما گوگل نمی تواند تمام صفحات را از این طریق پیدا کند. اگر یک صفحه وب از صفحات دیگه لینکی نداشته باشد، گوگل نمی تواند آن را پیدا کند
اینجاست که نقشه سایت وارد می شود. نقشه سایت به گوگل (و دیگر موتورهای جستجو) می گوید که مهمترین صفحات وب سایت را از کجا پیدا کنند تا بتوانند آنها را کراول و ایندکس کنند. این خیلی مهم است؛ زیرا محتوای شما ابتدا باید ایندکس و سپس رتبه بگیرد.
فرمت نقشه سایت
نمای یک url در فایل سایت مپ به شکل تصویر زیر است
اما چگونه از این تگ ها باید برای سئو استفاده کرد؟ آیا همه آن ها با ارزش هستند؟
Loc tag
این تگ شامل آدرس اصلی و کانونی url است. url اصلی میبایست با فرمت اصلی آن وارد شود.(با www و بدونwww یا نسخهhttp یا https)
Lastmod
این تگ در سایت مپ اختیاری است که برای نشان دادن آخرین آپدیت صفحه است. گوگل برای تعیین آخرین زمان آپدیت صفحه به این تگ نگاه می کند. آخرین زمان تغییر در سایت های محتوا محور خیلی مهم است. زیرا نشان دهنده این است که کدام وب سایت ناشر اصلی محتوا است و گوگل آن را به عنوان منبع اصلی محتوا می شناسد.
Changefreq
این تگ نیز اختیاری بوده و به این نکته اشاره می کند که یک url در چه بازه زمانی انتظار می رود تغییر کند. طبق راهنمای گوگل این تگ نیز نقش مهمی در سایت مپ ندارد.
Priority tag
حضور این تک نیز اختیاری است و به موتورهای جست و جو طبق معیار عددی 0 تا 1، اهمیت و اولویت ایندکس صفحات را اعلام می کند. طبق گفته های آقای مولر گوگل به این تگ اهمیت نمی دهد و آن را نادیده می گیرد.
برای اینکه گوگل سریع تر فایل نقشه سایت را پیدا کنند، آدرس محل قرار گیری سایت مپ را در قسمت sitemap گوگل سرچ کنسول ثبت کنید.
همچنین برای دسترسی راحت تر گوگل به سایت مپ آن را در فایل robots.txt نیز ثبت کنید.
Xml sitemap image
نقشه سایت تصاویر برای بهبود ایندکس محتوای تصاویر و کشف تصاویری که گوگل نمی تواند آن ها را کشف کند( مانند جاوا اسکریپت) طراحی شده است. با این حال در سئوی امروزی تصاویر در محتوای صفحات ادغام شده اند و همراه با محتوای url ایندکس می شوند.
علاوه بر این بهتر است از نشانه گذاری اسکیما برای درک بیشتر موتور جست و جو از ویژگی های تصاویر به جای xml sitemap image استفاده شود. به همین دلیل این فایل برای بسیاری از سایت ها غیر ضروری است.
Xml video sitemap
اگر فیلم و ویدئو برای کسب و کار شما مهم هستند از این مدل نقشه سایت استفاده کنید وگرنه ضرورتی ندارد. برای صرفه جویی در نرخ بودجه ایندکس سایت می توانید از کدهای اسکیما برای ویدئو استفاده کنید.
HTML Sitemap
نقشه سایت HTML برای کمک به کاربران برای یافتن محتوا طراحی شده است.
با توجه به اینکه لینک نقشه سایت در فوتر قرار میگیرد بنابراین از تمام صفحات لینک داخلی می گیرد. پس اعتبار زیادی دارد. حال می توان با اضافه کردن صفحات ضعیف به نقشه HTML، آن ها را تقویت کرد. همچنین با ساخت بک لینک های قوی برای نقشه HTML سایت می توان ارزش لینک های دریافتی را بین صفحات مهم سایت تقسیم کرد و آن ها را به طور همزمان تقویت کرد.
نقشه سایت داینامیک
ساخت نقشه استاتیک ساده است. می توان ب ابزارهایی چون screaming frog آن را ساخت. مشکل نقشه های استاتیک این است که به محض ایجاد تغییر و یا حذف صفحه، نقشه سایت تغییری نمی کند. بنابراین بعد از هر تغییری می بایست سایت مپ جدید ساخته شود و به گوگل معرفی شود که کار سختی است.
سایت مپ داینامیک تمام تغییرات در ساختار سایت را به صورت خودکار در فایل نقشه سایت اعمال می کند و به روز رسانی می شود.
برای ایجاد سایت مپ داینامیک دو راه وجود دارد:
- از برنانه نویس خود بخواهید یک اسکریپت سفارشی برای آن بنویسد.
- یک ابزار یا پلاگین ساخت سایت مپ داینامیک روی CMS خود نصب کنید. مانند yoast برای وردپرس
چگونه نقشه سایت بسازیم؟
برخی از CMS ها نقشه سایت برای شما ایجاد می کنند. وقتی صفحات و پست هایی را از سایت خود اضافه یا حذف می کنید، این موارد به طور خودکار اعمال و سایت مپ به روز می شود. اگر CMS شما این کار را انجام نمی دهد، معمولاً افزونه ای وجود دارد که این کار را انجام می دهد.
ساخت نقشه سایت در وردپرس
با وجود اینکه 42.7 درصد از وب سایت ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند، اما نقشه سایت برای شما ایجاد نمی کند. برای ایجاد آن باید از افزونه ای مانند Yoast SEO استفاده کنید.
در پنل وردپرس آدرس زیر را دنبال کنید:
سئو>عمومی>امکانات
قسمت sitemap xml را فعال کنید
Domain/sitemap.xml
ساخت نقشه سایت بدون cms عمومی (اختصاصی)
آدرس سایت را در نوار بالایی وارد کنید و استارت را بزنید.
چگونه نقشه سایت را به گوگل معرفی کنیم؟
سپس به گوگل سرچ کنسول بروید و مطابق تصویر ادرس سایت مپ را وارد کنید.
بهینه سازی ایندکس با استفاده از نقشه سایت
حال این سوال مطرح می شود که سایت مپ چه تاثیری روی سئو دارد؟
در نقشه سایت تنها صفحاتی که از لحاظ سئو مهم هستند ثبت می شوند. در واقع با استفاده از نقشه سایت خزنده گوگل را به سمت صفحات مهم تر هدایت می کنیم. این باعث می شود بودجه خزش یک وب سایت به طرز هوشمندانه ای مصرف شود.
نقشه سایت از موارد باید خالی باشد:
- صفحات با url غیر رسمی
- صفحات دارای محتوای تکراری
- صفحات pagination (صفحات پشت سر هم)
- نتایج جست و جو در سایت
- url هایی که با فیلتر های سایت به وجود می آید
- صفحات آرشیو
- هر گونه صفحات شامل ریدایرکت، خطای 404 و خطاهای سرور
- صفحاتی که توسط robot.txt بسته شده اند.
- صفحاتی که noindex شده اند
- صفحات ثبت نام یا پرداخت
به یاد داشته باشید گوگا از سایت مپ فقط برای شناسایی صفحات مهم سایت استفاده می کند. عدم ثبت یک url در نقشه سایت لزوما به این معنی نیست که گوگل آن ها را ایندکس نمی کند. با استفاده از نقشه سایت می توانید بودجه خزش سایت خود را مدیریت کنید.
بعد از ثبت سایت مپ در گوگل سرچ کنسول در قسمت sitemap موفقیت آمیز یا عدم موفیت آمیز بودن ثبت سایت مپ را گزارش می دهد.
در سرچ کنسول جدید، اطلاعات بیشتری نسبت به نسخه قدیمی به وب مستر سایت ارائه می شود. این اطلاعات در بخش covrage موجود است.
در این بخش گزارش کاملی از وضعیت ایندکس urlها ارائه می شود.شما می توانید تمام خطاها و هشدارهای گوگل را مشاهده و شناسایی کنید و نسبت به رفع آن ها اقدام نمایید.
برخی صفحات شما ایندکس شده اند اما در سایت مپ ثبت نشده اند. این می تواند ناشی از عدم آپدیت سایت مپ و اختلاف نظر شما و گوگل در مورد ارزش ایندکس آن صفحه است. به عنوان مثال صفحه قوانین و مقررات از نظر شما ارزشی ندارد ولی گوگل آن را ایندکس کرده است.
در این موارد نیازی نیست واکنشی نشان بدهید. آن چیزی که نیاز به توجه شما دارد مشکلات صفحات pagination،parameter ها، محتوای تکراری هستند. این اطلاعات در بخش exclude موجود است. این بخش را با دقت بررسی کنید و ببینید که آیا صفحات مهم سایت شما به دلایل مختلف از ایندکس خارج شده اند یا ن؟ اگر صفحات مهم سایت شما از ایندکس خارج شده اند سریعا علت را شناسایی کنید و آن را رفع کنید.
در آینده آموزش کاملی از خطاهای سرچ کنسول و نحوه رفع آن منتشر میکنیم.
چک لیست کارهای لازم برای نقشه سایت
- فشرده سازی سایت مپ (در صورت بیشتر بودن حجم آن ها از 50 مگابایت)
- استفاده از فایل سایت مپ داینامیک
- ثبت ادرس نقشه سایت در robots.txt
- ثبت سایت مپ در گوگل سرچ کنسول
- ثبت صفحات مهم برای سئو در سایت مپ
- برطرف کردن خطاها و هشدارهای گوگل
- بررسی صفحات exclude شده از ایندکس گوگل
سوالات متداول نقشه سایت
نقشه سایت چیست و چه کاربردی دارد؟
نقشه سایت یک فایل با فرمت XML است که لیست کاملی از URL های یک سایت به همراه برخی جزییات مهم آن از جمله زمان آخرین آپدیت صفحه را به همراه دارد. هدف اصلی از ایجاد سایت مپ، راهنمایی و تعیین اولویت خزش صفحات سایت توسط ربات های موتورهای جست و جو است.
نقشه HTML سایت چیست؟
نقشه HTML سایت یک صفحه HTML است که در آن تمام زیر شاخه های سایت ذکر شده است. بر خلاف نقشه XML، نقشه HTML برای کاربران و دسترسی راحت آن ها به صفحات مختلف سایت، ایجاد می شود.
چرا نقشه سایت در سئو اهمیت دارد؟
سایت مپ XML نقش مهمی در بهبود رتبه سایت دارد. این فایل به موتورهای جست و جو کمک می کند تا ضمن خزیدن، ساختار سایت را نیز بهتر درک کند.
طراحی حرفه ای سایت و طراحی حرفه ای فروشگاه اینترنتی خود را به ما بسپارید . تیم طوطی نت با استفاده از تجربیات چندین ساله در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، خدمات سئو و طراحی پرتال های اختصاصی کسب و کارها و با بهره گیری از جوانان نخبه در حوزه فناوری اطلاعات ، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا بهترین نتیجه را برای کسب و کار شما رقم خواهد زد . اگر میخواهید در کسب و کار خود در ردیف اولین ها و بهترین ها قرار بگیرید و تمامی رقبای خود را از میان بردارید با ما تماس بگیرید ، هدف ما بهبود کسب و کار شما در هر شرایط اقتصادی می باشد .