متخصص سئو کیست و چگونه به یک کارشناس سئو تبدیل شویم؟
اگر به دنبال تبدیل شدن به یک متخصص سئو هستید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید، در اینجا می توانید مسیر کامل تا تبدیل شدن به یک متخصص سئو حرفه ای را بیابید.
اولین سؤالی که ممکن است به ذهنتان بیاید این باشد که اصلا چرا باید متخصص سئو شویم؟ سئو روشی است که به شما کمک می کند وب سایت شما رتبه ی برتر روی کلمه کلیدی مربوط به آن کسب و کار را، از آن خود کنید و ازاین طریق ترافیک زیادی را به سمت سایت خود بکشانید و اگر به خوبی نیاز کاربر را پاسخ دهید می توانید کاربران به مشتریان دائمی سایت خود تبدیل کنید و فروش و درآمد بیشتری را داشته باشید. درادامه به مزیت های بیشتری پیرامون متخصص سئو شدن اشاره خواهیم کرد.
متخصص سئو کیست؟
متخصص سئو (SEO Expert) کسی است که یک وبسایت را بررسی و تحلیل کرده تا تشخیص دهد بر اساس الگوریتم های گوگل چه تغییراتی باید در آن صورت گیرد که برای موتورهای جستوجوی گوگل بهینه شود. بهینه شدن یک وبسایت هم با هدف بهبود رتبهی آن سایت در نتایج جست و جوی گوگل و افزایش ترافیک سایت انجام می شود.
مزایای متخصص شدن در سئو
هنگامی که بحث سئو پیش می آید یکی از سؤالاتی که ممکن است به ذهنتان خطور کند، این باشد که اصلا جرا باید سئو کنیم؟ چه فایده و مزیتی دارد؟
1. در پاسخ به این سؤال شاید همین کافی باشد بدانید که با بهره گیری از اصول سئو می توانید رتبه و ترافیک سایت و درنهایت فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید.
2.اگر دانش سئو کسب کنید و در آن متخصص شوید می توانید بدون وابستگی به شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو، سایت خودرا سئوکنید. شاید بیان چنین چیزی در وبلاگ شرکتی که خدمات سایت و سئو ارائه می دهد کمی تعجب برانگیز باشد، اما این یک حقیقت است که شما می توانید تجارت خود را توسعه دهید.
3.اگر شخصی سایت کسب و کارش را خودش سئو کند بدون آنکه هزینه ای را بابت آن به سئوکار دیگری بپردازد.
4.بهره مندی از دانش سئو و درک آن به درستی می تواند یک مزیت برای مدیران بازاریابی نسبت به سایر مدیران بازاریابی باشد.
5.پیش بینی می شود که در آینده سایت هایی که سئو نشده اند نمی توانند در دنیای رقابتی آنلاین و نتایج گوگل باقی بمانند. بهره گیری از دانش سئو می تواند تفاوت بزرگی در آینده سایت شما ایجاد کند.
آیا سئو یک شغل خوب در سال 1401 است؟
بله، سئو شغل خوبی در سال 2022 است زیرا به شما امکان دسترسی به فرصت های متنوع را می دهد. شما می توانید در خانه کار کنید، مشتریان خود را جذب کنید و حتی وب سایت هایی را که مالک آن هستید، راه اندازی و توسعه دهید. به علاوه، سه تا از محبوب ترین وب سایت های Google.com ،YouTube.com و Amazon.com نیز بزرگترین موتورهای جستجو هستند. سئو به عنوان یک مهارت بسیار ارزشمند است زیرا تسلط بر آن چالش برانگیز است و هر کسب و کاری می تواند از آن بهره مند شود.
آیا سئو یک زمینه در حال رشد است؟
چگونه تبدیل به یک کارشناس سئو شویم؟
سئو، حرفه ای است که به صورت آکادمیک در مراکز دانشگاهی، آموزش داده نمی شود و صفت متخصص به صورت نسبی به شخص اتلاق می شود. یعنی شما هر چقدر هم درباره سئو بدانید باز کسی هست که بیشتر از شما بلد باشد. بنابراین همواره باید در پی کسب دانش در این زمینه باشید. برای تبدیل شدن به یک متخصص سئوف مراحل زیر را باید طی کنید:
1- درک نحوه کارکرد موتور جست و جو
برای اینکه بفهمید سئو چیست و چگونه کار می کند لازم است ابتدا به پاسخ این سؤال برسید که موتورهای جستجوی گوگل چگونه کارمی کنند؟ موتورهای جستجو 3 کار اصلی را انجام می دهند:
کرال کردن (Crawling)
خزنده های موتورهای جستجو در تمام لحظه ها در سطح وب می خزند و محتوا ها را می خواند.
ایندکس کردن (Indexing)
محتواهای موجود در سایت در فهرست موتورهای جستجو قرار میگیرد.
رتبه دهی (Ranking)
براساس الگوریتم های مخصوص به خود وب سایت ها را با توجه به جستجوی کاربر رتبه بندی می کنند. یک متخصص سئو باید بداند چگونه صفحات یک سایت را بهینه کند تا موتورهای جستجو آن را در صفحه نتایج بخوانند.
مطالعه بیشتر : سئو چیست؟
2- آشنایی با مفهوم SEM
قبل از اینکه به این حوزه وارد شوید بهتر است که با مفهوم”بازاریابی موتورهای جستجو” آشنا شوید و دیدگاهی از تمام رشته های آن به دست آورید. شما باید درک کنید که سئو چیست؟ و چه نقشی در دجیتال مارکتینگ دارد؟ سئو چطور کار می کند و با کمک چه ابزارهایی می توانید که در فضای وب حضور خود را تقویت کنید؟
SEO یکی از مولفه های SEM است که تفاوت این دو در این است که ترافیک سئو رایگان است ولی SEM اینطور نیست. در سئو هدف این است که با انتشار محتوایی که مطابق با هدف کاربر است و دادن سیگنال به موتورهای جستجو به نتایج برتر برسید.
SEO و SEM هردو راهی برای رسیدن به نتایج برتر و گرفتن ترافیک است اما با SEO می توانید بدون پرداخت هزینه و با کلمات کلیدی مختص کسب و کار خود رتیه بگیرید. از مزیت های سئو میتوان به آگاهی از برند، جلب اعتماد کاربرو شناخت اشاره کرد که می توانید از آن بهره مند شوید.
با SEM میتوانید از طریق سیستم هایی چون گوگل ادورز ( Google Ads ) با پرداخت هزینه تبلیغات در بالای نتایج در صفحه SERPS قرار بگیرید.
3- درک درست از سئو
باید بدانید که سئو فقط کلمات کلیدی و لینک سازی نیست و هدف از سئو، پاسخ به نیاز کاربر است و دقیقا همان چیزی را که میخواهد به او بدهد. به عبارت دیگر هدف از سئو این است که کاربر جستجوکنننده را به بازدیدکننده، بازدیدکننده را به کاربر دائمی و وفادار و مشتری تبدیل شود.
شما به عنوان متخصص سئو وظیفه دارید، بدانید که در چه زمانی، چه قوانین و اصولی را باید پیاده سازی کنید تا وب سایت شما بهینه شود.
4- آموزش سئو
حوزه سئو، یک حوزه فرار است و زمانیکه وارد این حوزه شوید متوجه می شوید که اطلاعات زیادی درباره سئو در اینترنت وجود دارد پس بهتر است برای یادگیری سئو یک دوره آموزشی معتبر گذرانده و مقالاتی در این حوزه را مطالعه کنید.
5- آگاهی از تغییرات و آپدیت های گوگل
به روز باشید! گوگل بیش از 250 بار الگوریتم های خود را آپدیت می کند و یک متخصص سئو باید از تغییرات قوانین آگاه شود و استراتژی های خود را مطابق با آن تنظیم کند. برای همین بهتر است چند سایت خبری که می دانید اپدیت ها را به موقع اطلاع رسانی می کند، دنبال کنید.
6- استفاده از ابزارهای سئو
حقیقت این است که در دنیای سئو اطلاعات فراوانی وجود دارد که شما باید آن ها را تحلیل کنید پس برای تسریع در انجام کارها از ابزارهای مخصوص آن استفاده کنید. درست است که برای بهرهمندی از ابزارهای سئو باید هزینه ای را به صورت ماهانه پرداخت کنید اما باید بدانید که در ازای پرداخت هزینه ها، بازدهی مطلوبی را در دراز مدت شاهد خواهید بود.
7- سئو را تمرین و تجربه کنید
سئو؛ رشته ای است که “عملگرایی” در آن نتیجه می دهد. یعنی مطالعه و تئوری به تنهایی ثمربخش نخواهد بود. تئوری باید بتواند فهرستی از کارهایی که می توان برای بهینه سازی یک سایت انجام داد را به دست دهد.
التبه این نکته را مدنظر قرار دهید که هر وب سایت منحصر به فرد است یعنی ممکن است مجموعه ای از راه حل ها برای سایت دیگر، راه حل مناسبی نباشد برای مثال سئو سایت پزشکی با سئو سایت شرکتی متفاوت است پس نتیجه می گیریم که سئو تجربه و تمرین است.
بهینهسازی محتوا بخشی از هنر است، بخشی علم است و حداقل وقتی صحبت از جنبه علمی میشود، باید بتوانید به دادههای پیش روی خود نگاه کنید و معنی آن را درک کنید. ابزارهای تجزیه و تحلیل میتوانند به شما کمک کنند تا تستهای A/B را اجرا کنید یا ببینید ترافیک شما از کجا میآید، اما این سوال که با این اطلاعات چه باید کرد، پاسخ قطعی ندارد. شما باید به طور انتقادی در مورد اینکه چه تکنیک هایی مناسب و موثر هستند فکر کنید و به طور استراتژیک در مورد چگونگی استفاده از منابع خود برای به دست آوردن بزرگترین دستاوردها فکر کنید. اما تا زمانی که تلاش نکنید، نمی دانید باید روی چه چیزی تمرکز کنید. تمرین، تمرین و تمرین راز موفقیت در یادگیری سئو است.
8- تخصص خود را به اشتراک بگذارید
قطعا تا به حال شنیده اید که یکی از بهترین راه های یادگیری، توضیح دادن آن به دیگران است. این نکته در مورد سئو نیز صدق می کند. می توانید در یک وبلاگ با محوریت سئو را ایجاد و دانش خودرا به اشتراک بگذارید. به مرور زمان متوجه خواهید شدکه توضیح دادن به دیگران، روشی عالی برای یادگیری مطالب جدید است.
9- صبور و شکیبا باشید
سئو فرآیندی است که به میزان تقریبا زیادی صبر می طلبد و اگر به دنبال این هستید که سریع نتیجه بگیرید بهتر است از روش های مانند گوگل ادز و … کمک بگیرید. اما سئو روشی است که پایداری دارد و می تواند ترافیک های ارگانیک را در بلندمدت برای شما رقم بزند.
10- از راهنمایی افراد مطرح این حوزه کمک بگیرید
در این راه ممکن است بارها به بن بست برسید و ناامید شوید اما این اتفاق بسیار طبیعی است و باید بدانید که جایگاه فعلی این افراد هم حاصل ساعت ها و روزها مطالعه و تست روش های سئو می باشد. پس درباره ی آن ها بخوانید و تحلیل کنید تا دریابید که چه کارهای متفاوتی را انجام داده اند.
مهارت های یک متخصص سئو
برای اینکه یک نفر بتواند به متخصص سئو تبدیل شود ممکن است یک سری ویژگی های فردی و تخصصی را داشته باشد تا بتواند در این حرفه موفق باشد. در ادامه به چند مورد برجسته را بیان می کنیم: سئو به سه بخش تکنیکال، سئو داخلی و خارجی تقسیم می شود. یک متخصص سئوی خوب کسی است که تسلط کافی بر این سه بخش را داشته باشد. در ادامه به توضیح مختصر از هر کدام می پردازیم:
سئو تکنیکال
سئو تکنیکال یا فنی، در واقع به لحاظ فنی ساختار سایت را بررسی می کند. در سئو تکنیکال فاکتورهایی که باید مورد بررسی قرار گیرد شامل: سرعت سایت، ایندکس شدن سایت، موبایل فرندلی(ریسپانسیو بودن سایت)، ساختار آدرس صفحات(Url Structure) و … می باشد. در واقع بهبود وضعیت فنی سایت، سبب خوانایی سایت برای کاربر و هم چنین گوگل می شود.
سئو داخلی(On-Page)
برخلاف سئوی تکنیکال که به محتوا ارتباطی ندارد، در سئوی داخلی، کاملا به بهینه سازی محتوا توجه می شود. مواردی چون عنوان صفحات، توضیحات متا، بهینه سازی عکس ها، چگالی کلمات کلیدی در محتوا و لینک سازی داخلی به این بخش سئو مربوط می شود.
سئو خارجی(Off-Page)
سئوی خارج از سایت شما به معنی پیاده سازی تاکتیک هایی درست برای ایجاد پیوند درست بین سایت شما و سایر سایت های مرتبط است. استراتژی سئو خارجی کمک می کند که وب سایت شما به موتورهای جستجوی گوگل به عنوان یک سایت معتبر در میان کاربران معرفی کند.
یک متخصص همواره باید برای داشتن دانش کافی مطالعه داشته باشد و اطلاعات خودرا به روز کند این مسئله، یک مسئله ی حیاتی برای یک متخصص سئو به شمار می آید. متخصص سئو باید توانایی درک الگوریتم های گوگل را داشته باشد تا بتواند در این حرفه موفق عمل کند. الگوریتم های گوگل همواره برای نحوه رتبه گیری در نتایج برتر گوگل تغییر می کند.
مهارت ارتباط
یک متخصص سئو ممکن است با طیف گسترده ای از انواع مشاغل مانند فروش، مارکتینگ، خدمات به مشتری و… در ارتباط باشد. او باید مهارت لازم را جهت ارتباط گیری درست داشته باشد تا بتواند اورا متقاعد کند که چه تغییراتی را با چه هدفی باید در سایت خود ایجاد کند تا سئوی سایت بهبود و درنهایت ترافیک و بازید سایت افزایش یابد.
خلاق و متفکر
متخصص سئو باید این توانایی را داشته باشد که با بررسی کسب و کار مربوطه یک استراتژی سئو را طراحی کند. یک متخصص سئو موفق باید بتواند استراتژی را طراحی و اجرا کند تا هدف سازمان که می تواند برندینگ، افزایش ترافیک، افزایش فروش باشد را محقق سازد.
وظایف متخصص سئو
در بخش قبلی به چند مورد از ویژ گی های لازم برای یک متخصص سئو را مطرح کردیم. حال نوبت به وظایف متخصص سئو می رسیم. وظایف متخصص سئو، مجوعه اقداماتی است که لازم است انجام دهد تا وضعیت یک سایت را برای موتورهای جستجوی گوگل بهینه کند.
عملکرد یک متخصص سئو جدای از سایر شاخه های دیجیتال مارکتینگ نیست و درواقع هدف نهایی در همه ی آن ها افزایش فروش برای کسب و کار مربوطه است.
- توانایی کار با ابزارهای مختلف در زمینه سئو چون گوگل آنالیتکس، گوگل وبمستر و ..
- توجه به آپدیت الگوریتم های گوگل
- شناخت و آنالیز یک کسب و کار و رقبای آن
- تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با حوزه ی مورد نظر و انتخاب کلمات هدف
- تعیین یک استراتژی محتوایی
- بهینه کردن محتوا با توجه به نیاز کاربر
- بهبود عنوان صفحات و توضیحات متا
- بهبود سرعت سایت
- لینک سازی داخلی سایت با انکرتکست های بهینه
- بهبود وضعیت فنی سایت شامل؛ بهینه سازی Url Structure ، فعال کردن SSL، ساخت سایت مپ و بررسی قابلیت ایندکس شدن و.. سایت می باشد.
- بهبود سئو خارجی سایت شامل: لینک بیلدینگ امن، بهبود سوشیال سیگنال و…
آیا کارشناس سئو باید دانش برنامه نویسی داشته باشد؟
خیر. داشتن دانش برنامه نویسی می تواند یک مزیت برای متخصص سئو باشد که اگر با Html, Css آشنایی داشته باشد باعث سهولت در کار خودش می شود اما لازم نیست.
آشنایی نسبی با Html, Css در رون بهینه سازی وب سایت می تواند به شما کمک کند اما اگر هم دانشی در این زمینه نداشته باشید می توانید با تیم برنامه نویسی در ارتباط بوده و کار های لازم برای بهینه سازی سایت را پیش ببرید.
درآمد متخصص سئو
به طور مشخص نمیتوان گفت یک متخصص سئو ماهانه چقدر درآمد دارد. فاکتورهای مختلفی است که میزان درآمد را مشخص میکند مثل:
- تجربه ی افراد متفاوت است
- شرکت یا مجموعه ای که در آن فعالیت می کنید
- به صورت فریلنسر کار کنید یا استخدام یک مجموعه باشید.
فریلنسر
تجربه ی برخی از افراد نشان می دهد که اگر یک سئوکار فریلنسر باشید و روزانه میانگین 4 الی 5 ساعت روی یک پروژه زمان بگذارید می توانید در حدود 5 میلیون تومان درآمد داشته باشید. طبیعتا اگر زمان بیشتری در روز را به تعداد پروژه بیشتری اختصاص دهید می توانید تا 15 میلیون هم کسب درآمد کنید.
ازمزیت های فریلنسری این است که می توانید آزادانه کار کنید و بسته به تلاش خود افزایش درآمد بیشتری نسبت به یک کارمند داشته باشید و نداشتن یک حقوق ثابت از معایب آن به شمار میرود.
کارمند سئو
یک متخصص سئو می تواند کارمند یک شرکت، سازمان و… در فیلد مدیر سئو فعالیت کند. با توجه به آگهی های ثبت شده در پلتفرم هایی چون جابینجا می توان گفت یک متخصص سئو اگر به عنوان کارمند استخدام شود، با سابقه ی کاری بالای سه سال می تواند از 7 تا 10 میلیون تومان درآمد داشته باشد
البته میزان حقوقی که پیشنهاد می شود به خود مجموعه هم بستگی دارد. گاهی ممکن است با اگهی هایی مواجه شوید که از متخصص سئو با سابقه ی کاری بالای سه سال می خواهند سایت را به رتبه 1 گوگل برساند با حقوق 2 الی3 میلیون. این قبیل آگهی ها کمی غیر منطقی هستند که هنوز نسبت به اهمیت سئو و سختی های آن آگاهی ندارند.
اگر بهعنوان یک متخصص تماموقت به دنبال تمرکز بر SEO و SEM هستید، اولین گام یکسان است: یادگیری اساسی بهترین شیوههای سئو و آشنایی با ابزارهایی که کارشناسان سئو استفاده میکنند. برای ارتقای مهارتهای خود به سطح بعدی، به تمرین و یادگیری مهارتهای جدید مانند توسعه محتوا، سئوی داخلی، سئو فنی و جاوا اسکریپت ادامه دهید. در کنار این مهارتها، شما همچنین باید راههایی بیابید تا نشان دهید که مهارتهای نرم و قابل انتقال زیادی را دارید که یک متخصص سئو باید از آن برخوردار باشد، مانند مهارتهای تفکر استراتژیک و انتقادی، مهارتهای ارتباطی و بین فردی، سازماندهی، و توجه به جزئیات. اگر سعی میکنید با استفاده از استراتژیهای مختلف SEO و SEM به صورت مقطعی تجربه کسب کنید، ممکن است چند ماه طول بکشد تا آشنایی گذرا خود را به یک مجموعه مهارت منسجم تبدیل کنید.
جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره متخصص سئو در اختیار شما قرار دهیم و به سؤالات احتمالی شما چون متخصص سئو کیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ وظایف متخصص سئو چیست؟ چگونه می توانیم یک متخصص سئو شویم؟ پاسخ دهیم. متخصص سئو شدن کار راحتی نیست اما دشوار هم نیست برای قدم گذاشتن در این راه بهتر است که با دوره آموزشی سئو شروع کرده سپس با به کارگیری ابزارهای مخصوص، سئو را تمرین کنید.
طراحی حرفه ای سایت و طراحی حرفه ای فروشگاه اینترنتی خود را به ما بسپارید . تیم طوطی نت با استفاده از تجربیات چندین ساله در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، خدمات سئو و طراحی پرتال های اختصاصی کسب و کارها و با بهره گیری از جوانان نخبه در حوزه فناوری اطلاعات ، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا بهترین نتیجه را برای کسب و کار شما رقم خواهد زد . اگر میخواهید در کسب و کار خود در ردیف اولین ها و بهترین ها قرار بگیرید و تمامی رقبای خود را از میان بردارید با ما تماس بگیرید ، هدف ما بهبود کسب و کار شما در هر شرایط اقتصادی می باشد .