توضیحات متا (Meta Descriptions) چیست؟ چگونه باید متا دیسکریپشن عالی بنویسیم؟
توضیحات متا دیسکریپشن(meta description) روی نرخ کلیک تاثیر زیادی دارد که در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چگونه یک متای بی نظیر بنویسید.
توضیحات متا دیسکریپشن(meta description) یکی از تگ های html سایت است که در نمایش یک صفحه سایت در گوگل نشان داده می شود.
گوگل برای راحتی و رضایت بیشتر کاربران یک متن خلاصه از محتوای موجود در صفحه را زیر بخشurl در نتایج گوگل نمایش می دهد تا کاربر قبل از کلیک اطلاعات کلی از مطالب موجود در صفحه به دست آورد.
گوگل این امکان را به صاحبان سایت داده است تا توضیحات متا دیسکریپشن را خودشان بنویسند که در یک تگ html در صفحه ذخیره می شود.
این امکان یک فرصت خوب برای صاحبان سایت ایجاد کرده تا متن توضیحات متا را به بهترین شکل بنویسند و کاربران را به کلیک روی صفحه ترغیب کنند.
در نگاه اول کاربری که یک کلمه را در گوگل سرچ می کند در نتایج، ابتدا عنوان و سپس توضیحات متا دیسکریپشن را می بیند بنابرین باید این دو مورد را به بهترین شکل بنویسیم تا هم کاربر انگیزه بیشتری برای کلیک داشته باشد و هم گوگل معیار خوبی برای اعتبار محتوا و رتبه بندی سایت ما داشته باشد.
بهینه سازی متا دیسکریپشن از موارد سئو داخلی به شمار می رود. در این مطلب تمامی باید ها و نباید هایی که در نوشتن توضیحات متا دیسکریپشن به بهینه ترین شکل لازم است را توضیح می دهیم.
توضیحات متا چیست؟
توضیحات متا توصیف یک صفحه را تنها در یک یا دو جمله تعریف می کند و در صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده می شود. توضیحات متا نقش مهمی در بازاریابی موتورهای جستجو دارد و سزاوار توجه شماست. توضیحات متا بخشی از خانواده متا تگها است، عناصر HTML که در بخش صفحه تعریف شدهاند تا به مرورگرها و موتورهای جستجو در مورد نحوه رفتار در صفحه شما و همچنین نحوه نمایش محتوای شما در نتایج موتور جستجو کمک کنند.
چرا نوشتن توضیحات متا اهمیت دارد؟
به طور قطعی نمی توان در مورد تاثیر متا بر رتبه بندی گوگل نظر داد. گوگل اعلام کرده که متا دیسکریپشن تاثیری روی سئو ندارد، اما شواهد تجربی خلاف این موضوع را نشان میدهد. گوگل توضیحات متایی که خودتان برای صفحات سایت می نویسید را می بیند اما در نهایت تصمیم گیری برای نشان دادن متن توضیحات متا به عهده گوگل است و ممکن است دقیقا متن شما را نمایش ندهد. توضیحات متا باید کمک کننده گوگل برای شناسایی بهتر صفحه باشد بنابرین اگر به صورت واضح خلاصه موضوع اصلی صفحه را به همراه کلمه های اصلی در توضیحات متا بیاوریم، احتمال نشان دادن شدن در نتایج و تاثیر مثبت بر روی رتبه آن صفحه بیشتر می شود.
هدف نهایی و اصلی از نوشتن توضیحات متا بهبود رتبه بندی نیست، هدف اصلی ترغیب کاربر به کلیک کردن است.
مهم ترین نتیجه ایی که توضیحات متای خوب برای سایت ایجاد می کند این است که کاربران ترغیب شوند به جای سایت رقبا روی سایت شما کلیک کنند.
این کار باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) می شود.
در حالی که Google تأیید نمی کند که CTR یک عامل رتبه بندی در نتایج جستجو است، اکثر کارشناسان SEO معتقدند که CTR بر رتبه بندی تأثیر می گذارد.
مطالعه بیشتر : سئو چیست؟
در این صورت، یک توضیحات متا قوی می تواند به طور مستقیم ترافیک را افزایش داده و به طور غیر مستقیم(و حتی مستقیم) رتبه های شما را افزایش دهد.
هر دو هدف نشان می دهد که نوشتن توضیحات متا ارزش وقت گذاشتن را دارد.
توضیحات متا چه ویژگی هایی دارد؟
در مورد طول توضیحات متا از این قوانین سرانگشتی استفاده کنید:
حداکثر طول: 155 کاراکتر یا 920 پیکسل و حداقل طول: 70 کاراکتر یا 430 پیکسل در بیشتر موارد، طول های بالا برای اکثر موتورهای جست و جو مانند Google، Bing، Yahoo و DuckDuckGo به خوبی کار می کنند. با این حال، این طول ها تضمینی برای نمایش توضیحات متا شما توسط موتورهای جستجو نیست. در نهایت، این به موتورهای جستجو بستگی دارد. ویژگی های دیگری که توضیحات متا را عالی می کند موارد زیر است:
- خوانایی عالی
- شامل کلمات کلیدی
- رساندن پیام
- منحصر به فرد بودن
نحوه نوشتن توضیحات متا در حالت بهینه
همانطور که گفته شد توضیحات متا از مهم ترین مواردی است که در نمایش سایت ها در نتایج گوگل مشخص می شود. تو ضیحات متا شامل یک یا نهایت دو جمله است و بسیار مهم است که در همین جمله کوتاه به بهترین شکل اطلاعات صفحه خود را به کاربر بدهیم و در عین حال طوری بنویسیم که برای گوگل نیز بهینه و کمک کننده باشد. برخی ازنکاتی که در نوشتن توضیحات متا می تواند به شما کمک کند را در ادامه توضیح می دهیم.
در نظر گرفتن محدودیت کلمات
قطعا همه دوست داریم در توضیحات متا تمام نکات و مزیت های صفحه سایتمان را به کاربران و گوگل نشان دهیم. اما محدودیت کاراکتر ها این اجازه را به ما نمی دهد. گوگل برای طولانی نشدن و لیست نتایج و اذیت نشدن کاربر، برای توضیحات متا محدودیت کاراکتر در نظر گرفته به طوری که بیشتر از تعداد مشخص شده را در نتایج نشان نمی دهد. حداکثر تعداد کاراکتر مجاز برای نوشتن توضیحات متا 160 کاراکتر است. در سال 2017 گوگل به صورت مقطعی این تعداد را به 320 کاراکتر رساند اما در سال 2018 دوباره به همان تعداد 160 کاراکتر برگشت. بنابرین حداکثر 160 کاراکتر می توانید در توضیحات متا بنویسید. بهترین کار این است که جمله خود را در 160 کاراکتر جا بدهیم چون اگر بیشتر بنویسیم گوگل ادامه متن را نشان نمی دهد و جمله ناقص می ماند.
در برخی از موارد نیز ممکن است نیاز به نوشتن کمکتر از 160 کاراکتر داشته باشید و با 100 کاراکتر بتوانید اثر بهتری روی کاربر بگذارید. لزومی ندارد که حتما از همه 160 کارکتر استفاده کنید.
مطالب مرتبط: شبکه وبلاگی خصوصی چیست؟
متا را بر اساس قصد کاربر از جست و جو بنویسید
یک توضیح متا خوب مردم را متقاعد می کند که صفحه شما بهترین نتیجه را برای درخواست آنها ارائه می دهد. اما، برای بهترین نتیجه باید بدانید مردم به دنبال چه چیزی هستند. قصد کاربر از جست و جوی آنها چیست؟ آیا آنها به دنبال پاسخ سوالی هستند؟ اگر چنین هستند، سعی کنید کاملترین پاسخ را به آنها بدهید. آیا آنها به دنبال محصولی هستند؟ بنویسید که محصول شما چه وجه تمایزی دارد و چرا بهتر است آن را از فروشگاه شما خریداری کنند.
همچنین توضیحات متا دقیقا باید مطابق با مطالب نوشته شده در صفحه باشد. زمانی که می خواهید برای یک صفحه مقاله توضیحات بنویسید دقت کنید که به صورت خلاصه توضیح دهید که دقیقا درباره چه موضوعی در مقاله صحبت کرده اید. کاربران برای پاسخ گویی به نیاز و کسب اطلاعات کلماتی که مربوط به موضوع سایت شما می شود را سرچ می کنند. و اولین چیزی که نتایج با ان مواجه می شوند عنوان و توضیحات متا است پس باید به کاربر نشان بدهید که پاسخ سوال و یا نیاز او را در صفحه شما می تواند پیدا کند.
برای هر صفحه در وب سایت خود ، بزرگترین فایده ای که برای بازدید کنندگان فراهم می کند را با دقت در نظر بگیرید و در نوشتن توضیحات متا روی آن تاکید کنید.
مثلا برای صفحات لیست محصول می توانید به تخفیف ها، ضمانت بازگشت کالا، راحتی و سرعت تحویل و خرید و سایر مزایایی که به مشتری می دهید را بنویسید.
مطالب مرتبط: سوشیال سیگنال چیست؟
قرار دادن کلمات کلیدی در توضیحات متا به صورت طبیعی
وقتی به توضیحات متا در نتایج جستجوی Google نگاه می کنید، متوجه می شوید کلماتی که سرچ کرده ایید در توضیحات بولد می شوند. شخصی که جستجو می کند با دیدن کلمات بولد شده سریع تر متوجه مفهمم صفحه می شود.
شما قطعا کلمات کلیدی را که برای صفحه هدف گذاری کرده اید و محتوای صفحه را برای آن کلمات بهینه کرده ایید، با قرار دادن کلمات در توضیحات متا گوگل آن ها را بولد می کند و شانس بیشتری برای کسب رتبه در آن کلمه دارید. اما مطمئن شوید که از آن به طور طبیعی استفاده می کنید سعی نکنید به زور و غیر طبیعی کلمه کلیدی را در جمله قرار دهید. پر کردن کلمات کلیدی می تواند توضیحات متا را گیج کننده کند و در نهایت به شما آسیب برساند.
دقت کنید که کلمات کلیدی که در توضیحات متا به کار می برید باید مطابق با محتوای صفحه باشد در غیر اینصورت گوگل توضیحات شما را نادیده گرفته و بخشی از متن را صفحه را به عنوان توضیحات متا قرار می دهد
نکته مهم: توضیحات متا را منحصر به فرد بنویسید و از سایت های دیگر کپی نکنید.
استفاده از علائم نگارشی درمتا دیسکریپشن
توضیحات متا یک جمله کامل است بنابرین می تواند شامل تمامی علائم نگارشی جمله شود. استفاده از علائم نگارشی مانند نقطه، ویرگول، دو نقطه، سه نقطه و سایر موارد در جای درست خود برای رساندن مفهموم جمله به کاربران کمک زیادی می کند. علاوه بر این گوگل با دیدن علائم نگارشی آن ها را درک می کند و می فهمد که شما برای رساندن مفهوم واضح به کاربر از این علائم استفاده کرده اید.
هنگام نوشتن Meta Descriptions از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟
- متا را از کلمات کلیدی پر نکنید
- بلوک بزرگی از محتوا را از صفحه یا پست به عنوان توضیحات متا کپی و جایگذاری نکنید. برای نوشتن یک متای منحصر به فرد وقت بگذارید تا به کاربر و موتورهای جستجو توضیحی برای صفحه بدهید که به عنوان آگهی کوچک شما عمل می کند.
- از توضیحات یکسان در بیش از یک صفحه یا پست استفاده نکنید. که ربات های موتورهای جستجو را گیج می کند و اثر را کم می کند. همین امر در مورد بتایتل و محتوای کلی صفحه شما نیز صدق می کند.
نمونه هایی از توضیحات متا مناسب
در اینجا چند نمونه از متا دیسکریپشن هایی که به خوبی نوشته شده اند را ذکر شده است :
1. یوتیوب
این توضیحات متا برای کاربر نوشته شده است. آموزنده است و در عین مختصر بودن، ایده ای از لذت و اجتماع را به شما منتقل می کند.
2 . LEGO
بار دیگر شاهد یک مینی آگهی خوب نوشته شده با افعال عمل محور و کلمات کلیدی خوب هستیم.
3 . Lonely Planet
آیا عاشق سفر هستید؟ در شروع با یک سوال خوانندگان را به سمت خود می کشاند و توضیحات را شخصی می کند. در ادامه با 160 کاراکتر توضیح میدهد که Lonely Planet دقیقاً چگونه به مسافران کمک میکند.
در صورت نیاز به توضیحات meta برای بسیاری از صفحات چه باید کرد؟
آیا احساس می کنید بعد از خواندن این مقاله باید همه توضیحات متای خود را تغییر دهید؟ اما مطمئن نیستید که چگونه آن را در برنامه خود جا دهید؟ گوگل پاسخ داده است:
” اگر وقت ندارید برای هر صفحه توضیحات متا بنویسید، سعی کنید حداقل برای صفحات مهم خود متا بنویسید. حداقل، توضیحی برای URL های مهم مانند صفحه اصلی و صفحات محبوب ایجاد کنید.”
درپایان
توضیحات متا یک جنبه کوچک اما قدرتمند از بهینه سازی موتور جستجو است و شانس شما برای شکست دادن رقبای خود است. بسیاری از کسب و کارها این را کنار گذاشته و به نوبه خود، یک فرصت حیاتی برای بهبود CTR را از دست می دهند.حتماً یک متا توضیحات جذاب برای وب سایت خود ایجاد کنید که کاربران نهایی را متقاعد کند که شما را نسبت به رقبای خود انتخاب کنند.
هدف نهایی سئو ورود کاربران به سایت و فروش خدمات و محصولات به مشتریان است. در نوشتن متن توضیحات متا اولویت خود را بر روی جذب مشتری بگذارید و سعی کنید در همین جمله کوتاه تمام نکته هایی که برای ترغیب مشتری برای کلیک بر روی سایت شما مفید است را جای بدهید.
طراحی حرفه ای سایت و طراحی حرفه ای فروشگاه اینترنتی خود را به ما بسپارید . تیم طوطی نت با استفاده از تجربیات چندین ساله در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، خدمات سئو و طراحی پرتال های اختصاصی کسب و کارها و با بهره گیری از جوانان نخبه در حوزه فناوری اطلاعات ، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا بهترین نتیجه را برای کسب و کار شما رقم خواهد زد . اگر میخواهید در کسب و کار خود در ردیف اولین ها و بهترین ها قرار بگیرید و تمامی رقبای خود را از میان بردارید با ما تماس بگیرید ، هدف ما بهبود کسب و کار شما در هر شرایط اقتصادی می باشد .